Jako właściciel startupu szukając inwestora na pewno zastanawiasz się, jakimi kryteriami kierują się fundusze VC wybierając spółkę do współpracy.
Kogito Ventures docenia firmy, które nie boją się podejmować ryzyka. Wojciech Niesyto opowiada w naszym poradniku “Jak inwestować w startupy”, co jest dla niego ważne z punktu widzenia inwestora. W pierwszej kolejności wybiera startupy, których właściciele jasno określają wizję biznesu i potrafią dostosować się do szybko zachodzących zmian, nie tracąc przy tym głowy.
Storytelling
Szukamy założycieli, którzy przejrzyście kreślą swoją wizję biznesu i potrafią nią “zarazić” inwestora. Oczekujemy przy tym znajomości liczb i trendów, które definiują sektor, w którym działa dany startup. Sposób komunikacji założycieli ma dla nas bardzo istotne znaczenie, bo jest to jeden z kluczowych czynników udanego fundraisingu w kolejnych rundach ale też dobry prognostyk tego jak spółka będzie skuteczna w pozyskiwaniu wartościowych pracowników a przede wszystkim – klientów.
Skin in the game
Najlepsze projekty to takie, których założyciele w oczywisty sposób coś zaryzykowali i poświęcili dla dotychczasowego rozwoju: – może być to czas, kariera lub pieniądze. Podjęte przez założycieli ryzyko zwiększa szanse, że budowa firmy jest dla nich “oczkiem w głowie”, a nie jednym z kilku pobocznych projektów i że będą zdeterminowani żeby przeć naprzód, kiedy przyjdą nieuniknione, trudne momenty w życiu spółki.
Velocity
Cenimy zespoły, które szybko i sprawnie posuwają się naprzód, które potrafią adaptować się do gwałtownych zmian i odnajdują się w szybkiej iteracji pomysłów i dopracowywania swojego biznes modelu pod wpływem informacji zwrotnych jakie dostają od rynku i klientów. To bardzo ważna cecha, którą dodatkowo trzeba umiejętnie równoważyć z zachowaniem skupienia i długoterminowej wizji, aby nie utonąć w możliwych kierunkach rozwoju i budowania produktu. Istotna jest dla nas postawa “get things done” nawet małymi krokami ale w tempie, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego poziomu jakości – zarówno pod względem technicznym jak i estetycznym.
Unit Economics
Biznes musi być budowany na zdrowej ekonomice jednostkowej lub powinien dawać widoczne szanse na rychłe dotarcie do niej. Każdy potrafi szybko rosnąć, kupując 90gr marży od klienta za złotówkę wydaną na jego pozyskanie.
Więcej informacji i porad o inwestowaniu znajdziesz w naszym bezpłatnym poradniku “Jak inwestować w startupy” – POBIERAM PORADNIK!